söndag 20 oktober 2013

Stort och svart blev äntligen svart och lagom

I sommar satte jag saxen i en härligt mjuk ekologisk bambu. Ett klänningsmönster hade ritats och mått hade mätts. Efter att ha sytt ihop valda delar och provat dem på Doris (provdockan) och därefter mig själv så insåg jag att det här, det gick inte som jag tänkte. Resultatet var stort och svart, inte min melodi alls. Lusten att fortsätta projektet rann ut i sanden och tygsjoket hamnade i den berömda läggpåhög-högen. Efter en titt där i slutet av veckan så kom jag på att det kanske går att använda den till samma modell som min solsmulagual. Efter klippande och skarvande så fick jag ihop en klänning som nu är svart och lagom. Jag hade verkligen lust att komplettera med något lite mera glatt och färgrikt. Men en enfärgad svart klänning passar ju faktiskt till det mesta och en sådan är inte dum att ha i garderoben så nu får det bli randiga och prickiga strumpbyxor istället.



På framstycket fick oket en skarv mitt fram medan kjoldelen fick vara i ett stycke. Jag valde att göra tvärtom på bakstycken - så om du undrar, ja det är med flit :-). Den rynkade delen på framstycket är på denna lite mera markant än på den första modellen och mudden på ärmen är lite längre och lite tajtare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar