lördag 15 oktober 2011

Fröken grön har blivit turkos + två mössor


En beställd velourkjol till en grön fröken på fritids. Färgen som önskades var turkos och eftersom jag gillar att sy av tyger som har färger som gör mig glad var det här mitt i prick. Att bara nederdelen av kjolen syns beror på att  jag själv har handskats med kameran istället för att tålmodigt vänta på min käre fotograf :-) Kjolen har en rundad kant i båda sidsömmarna och är en i övrigt rak modell som slutar strax nedanför knät (sydd i storlek "fritidspedagog med några gråa hårstrån"). Hur mycket som skulle rundas i sidorna bestämdes av storleken på skålen jag tog ur köksskåpet  när jag ritade mönstret. Linningen är påsydd upptill, jag töjde lite på tyget då  den syddes fast för skön passform.


Två mössor sydda av dubbelt tyg fick också följa med ut i landet. Den ena är sydd i samma velour som beställarens kjol och den andra i ett tunnare jerseytyg. Båda har den vanliga rundade modellen och passar en tvååring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar